Despre algoritmul YouTube

Discuția cu algoritmul YouTube e foarte importantă zilele astea pentru că YouTube și platformele de streaming în general au ajuns să definească ce fel de conținut consumăm și cum ne informăm. YouTube e probabil cea mai folosită platformă și va mai fi încă câțiva ani de-acum încolo. Invariabil, oamenilor li se vor modela preferințele în funcție de „algoritm”, fie că le convine sau nu.

Algoritmul e văzut ca o ticăloșie a lui Google/Alphabet, care tot promovează tot felul de năzbâtii. Evident, oamenii vorbesc despre sistemul de recomandări și funcția autoplay, care ia cea mai importantă recomandare și o pornește după ce se termină clipul curent. Creatorii încep să se plângă din ce în ce mai tare de lucrul ăsta - de exemplu recent Shad M. Brooks de la Shadiversity se plângea de faptul că YouTube este o platformă incorectă care își urăște creatorii și se înrăutățește pe zi ce trece. Să ne uităm un pic la ce zice și să lăsăm laoparte aroganțele de tipul „să se lase de făcut asta și să se pună să facă ceva cinstit”.

În primul rând, care e interesul YouTube în toată povestea asta. YouTube are o notă de plată foarte mare de plătit - vorbim de spațiu de stocare cu redundanță pentru toate clipurile milioanelor de creatori, vorbim de bandă de internet - suficient de mare încât să ocupe un procent semnificativ din transferul internațional - și vorbim, desigur, și de interesele financiare ale acționarilor Google care vor să vadă la final de an creștere pe valoarea acțiunilor și niște dividende pe profitul făcut.

Desigur, instrumentale vor fi capacitatea de a ține utilizatorii pe platformă, oferindu-le lucruri cât mai atractive, dar în același timp lucruri care vor aduce bani platformei. Utilizatorii plătesc în două feluri: abonamentul Premium și vizualizarea de reclame; la care se adaugă și varianta „deloc” pentru cei cu ad-blocker, dar pe telefon nu prea o ai, și cei mai mulți accesează YouTube pe telefon. Cu alte cuvinte, interesul YouTube nu e să se îngrijească de creatori, mai ales când creatorii încep să devină mai pretențioși - interesul YouTube e ca oamenii să petreacă cât mai mult pe platformă și să treacă din clip în clip, întrerupt, poate, de o reclamă.

Locul unde face lucrul ăsta este în zona de recomandări. Zona de recomandări e construită nu pentru a te ajuta pe tine să descoperi creatori obscuri, ci pe cei celebri, cei care au succes, care atrag mai mulți oameni, poate sunt chiar controversați. YouTube nu are plan editorial - el îți recomandă manele pentru că oamenii în România ascultă manele (la modul mecanic, pentru că algoritmul poate fi și este uns dacă se cotizează suficient unde trebuie) și pentru YouTube e un business bun.

Foarte important: în zona asta de recomandări, cele două elemente magice - butonul de Abonare și clopoțelul pentru notificări - nu prea au influență. Da, dacă ești abonat la un canal e posibil ca acel creator să aibă un scor un pic mai mare la recomandări, dacă ai pus clopoțelul de notificări e posibil să vezi mai des live-urile lor, sau premierele, dar elementele astea nu sunt foarte importante pentru recomandări. Sunt mai importante alte aspecte, precum popularitatea unui subiect în general sau la un anumit moment, asemănarea cu alte clipuri pe care utilizatorul le-a urmărit. Preferințele utilizatorilor joacă și el un rol, dar nu determinant; mai contează și ce urmăresc cei cu un profil similar. Aici se face „îndoctrinarea” - fanii Peterson o să primească Tucker Carlson, Ben Shapiro și alte lucruri de care o să facă mișto până o să fie de acord cu ele - în principiu pentru că oamenii ca ei asta urmăresc.

Pentru ce contează, atunci, butonul de Abonare? Cum se vede și pe poza de mai jos, în meniul din stânga este „Subscriptions” - sau „Abonări” (cred) când ești în limba română (traducerea site-ului e destul de proastă, fiind făcută cu dragostea corporatiștilor pentru diversitate). Acolo vei vedea o listă cu toți creatorii la care ești abonat. Dacă chiar îți pasă de creatorii la care te-ai abonat, o să intri pe acea pagină și o să vezi acolo toate noutățile. Nu există promovare falsă, nu există clipuri ascunse. Vezi tot ce au postat, în ordine inversă cronologic.

Deci două lucruri: dacă chiar vă pasă de locurile unde v-ați abonat, intrați din meniu pe zona respectivă. Dacă nu, nu prea aveți de ce să vă plângeți de zona de recomandări. Zona respectivă ar trebui să conțină mai mult material care nu e între abonările tale. Pentru că dacă chiar te interesează de abonări, ți-e foarte ușor să le accesezi. Și atunci nu mai trebuie să te lupți cu algoritmul, măcar la YouTube.

Pagina de start de la YouTube, un exemplu

Pagina de start de la YouTube, un exemplu